Tips & tricks

Hieronder vind je 'n bonte verzameling van tips & tricks rondom het didge spelen.  We hebben deze in de loop der tijd verzameld tijdens onze sessies.  Als je aanvullingen of opmerkingen hebt: graag!


Een tip van Mike Albers - een site met uitleg over circulair ademhalen: www.didgethings.co.uk/techiniques/circularbreathing.htm


Van Jan van der Bij een paar ritmes voor beginners:

do da di dung dung, do da di di dung di dung 
tips: stevig met explosieve tong de "d" aanzetten en als je kunt: inademen tijdens de "dungs"

da hon, da ha hon
tips: ook hier de "d" met de tong benadrukken, bij "da" kaak naar beneden, bij "hon" kaak naar boven en tegelijk inademen (als je dat lukt), bij "da" kaak naar beneden en bij "ha" nog iets verder naar beneden, bij "hon" kaak weer omhoog en inademen (als je dat lukt); leuke hieraan is dat je ze achter elkaar door kunt spelen en steeds verder kunt versnellen in een spannende cadans. 


Ritmes die Dave Muijen (Sjpielse Wolf) genoteerd heeft tijdens een workshop van Mark Atkins:

De eerste was beetje extremistisch simple: Kick! Kick kick kick kick etc. - Die articuleer je van achteruit je keel en moet je je ademsappel voelen bewegen.... de mond staat in de vorm van de oe klank :p... 

Het tweede was de wobble - die begint met een lage kaak die in 2 trapjes dan omhoog gaat, en word alleen met de ademhaling en het omhoog krikken v.d kaak gedaan :-P - de ademhaling plaats je dan op het laatste trapje :-)... Ik snap wel hoe het moet, maar om dat goed strak én een beetje snel voormekaar te krijgen valt tegen- maarja iets om te oefenen dus! 

Als derde een best leuk ritme, diebest snel klinkt als je hem strak articuleert en strak aanmekaar koppelt: Diddela Diddela Diddela Diddle Diddle Diddle Diddela Diddela Diddela Diddle Diddle Diddle Diddela Diddela Diddela Diddle Diddle Diddle en zo blijft dat dan doorgaan :-D........ Het adem moment zit volgens mij op de eerste La na de diddle. dus na de 3 keer diddle op de eerste la :-D..... (maar ook die sniff moet ik nog echt wel oefenen zodat dat ook echt door kan gaan..) 

Vervolgens was er nog een heel leuk speels swingend ritme waarin gewone geluidjes gecombineerd worden met uiteraard de didge, ik zal hem proberen uit te leggen:

Drrrrr ChikitA Drrorraa Tup - eh 
Drrrrr ChikitA Drrorraa Oeee

De Drrr is uiteraard met didge geluid...... ChikitAh word gefluisterd in de didge dus ZONDER drone... 

Drrorraa is met drone - is eigenlijk de eerste helft van de wobble - en kan dus ook zonder R alsie niet goed lukt - dan wordt het dus: oewaah - (inademen op de aah) 

De Tup = een korte toot, die zit vast aan de oeah of drorra haha......
Eh = net als na het drinken - dus zonder drone in de didge op fluister toon: ehh :-D

Vervolgens begintie eigenlijk weer van voor af aan, allen nu in plaats van de toot+eh maak je nu een grappig gilletje/geluidje in de didge ZONDER drone.. mogelijkheden zijn bv: Oeeeew! Pssssssh!, TsjikkeTikke!, AAH! etc etc, verzin maar wat :-D 

Het is in ieder geval een heel grappig leuk swingend en speels ritme :-)- Als je er geen wijs uit wordt kan ik ook wel een voorbeeldje opnemen :-P...


Uitleg van Mike Albers over het “ventury effect”

Als je kijkt naar een golf die bij vloed vanaf een breed strand in een smal kanaal wordt gedrukt, dan versneld deze aanmerkelijk. De versnelling zorgt voor een drukverlaging. Dit effect kun je ook gebruiken bij het didge spelen.

Neem bijvoorbeeld het ritme "DORRRRRR ROOO”.

Bij de DOR kan je gewoon de wangen inhouden en de kaak gesloten. Als je het lang aanhoudt, dan heb je eigenlijk bijna geen lucht meer over voor een afdoende luchtstoot vanuit het middenrif.

Op het moment dat je de ROO inzet, kan je volgens mij niet alleen de basis van je tong laten zakken, maar laat je de kaak gelijktijdig in een ontspannen stand zakken. Hij hoeft dus niet helemaal naar beneden gehaald te worden, maar net genoeg om je keel goed open te zetten. Doordat de ruimte in de mond nu heel snel groter is geworden krijg je een plotselinge versnelling van de lucht vanuit je keel naar de mondholte. 

Deze versnelling zorgt volgens mij voor een heel gerichte stroom lucht recht naar voren richting de lippen. De extra lucht zorgt voor het spontaan opbollen van de wangen. Dit gerichte straaltje snelle lucht heeft een onderdruk ten opzichte van de omgeving, laten we zeggen: het restje lucht dat nog in de mond zat.

Deze onderdruk zuigt de omringende lucht direct mee in een z.g.n. jet-straal richting de lippen. En volgens mij is het dan gewoon de snelheid en het gewicht van dit luchtbombardement op de lippen dat er voor zorgt dat de drone in stand kan blijven (een beetje het effect van een vuist die nog even doordrukt als je een klap geeft en stopt).

De longen worden natuurlijk verder gewoon volgezogen doordat het middenrif dat je omhoog brengt bij de DOR en losgelaten wordt aan het begin van de RO. Het is alleen allemaal niet explosief als bij de ademstoot vanuit het middenrif en je krijgt een extra pufje lucht juist op het moment dat je het middenrif laat zakken.

Persoonlijk vind ik het een heel relaxte ademtechniek die je heel lang vol kan houden zonder dat je luchtproblemen krijgt (teveel of te weinig).

Je kan de techniek in principe ook uitvoeren als je de kiezen op elkaar houdt. Dan is het echter wel wat minder ontspannen in de uitvoering en het extra pufje lucht is kleiner. Het principe is dan echter wel beter voelbaar.

Volgens mij is het techniekje aardig bruikbaar voor ritmes waar je met moeitje een goed ademhalingsmoment kan inlassen. Bijvoorbeeld zoiets als "Triedelliedelliedel LOO" (als de nadruk tenminste niet gelegd wordt op trIEdel lIEdel lIEdel looo met ademhalingsmomenten aldaar). De eerste drie kan je gewoon doorspelen zonder ademen en op de LOO kan je bovenstaande gebruiken. Eenvoudiger dan het laatste beetje lucht eruit persen met het middenrif, en het effect is ook anders.

Ik zou zeggen: Probeer het! En vergeet de ervaring als je het kan. Waar nodig zal je het dan automatisch gebruiken.


Zoals gezegd: aanvullingen & opmerkingen welkom!